Image

کرپ یعنی چه؟

واژه کرپ از زبان فرانسوی نشات گرفته که به معنی نازک، کوچک و نگینی می باشد. این پارچه با اینکه از قدیم مورد استفاده های مختلفی قرار گرفته اما جز پارچ های لوکس و مدرن امروزی به حساب می آید. و طرفداران خاص خود را دارد.

پارچه کرپ از گذشته تا کنون!

برای پارچه کرپ تاریخچه مشخصی نمی توان یافت، چون در فرهنگ های مختلف به دلایل مختلفی از آنها استفاده می شود، به طور مثال برخی از زنان یونانی از گذشته تا کنون از این پارچه برای عزاداری استفاده می کنند. یا در هند از آن در پوشکا روزانه و معمولی استفاده می شود. با وارد شدن به دهه 20 یملادی و افزایش جمیعت این نوع پارچه برای دوخت لباس های معمولی تر به کار گرفته شد.

creapteal

این روزها پارچه کرپ چه مصارفی دارد؟

در عصر کنونی از این پارچه برای سطوح بالای مد استفاده می شود و از آن برای لباس های مجلسی و پوشاک تزئینی استفاده می شود. تغییرات این پارچه در طول زمان باعث شده تا از آن برای دوخت لباس های سبک استفاده شود. این روزها وقتی صحبت از پارچه کرپ می شود به انواع مختلفی از پارچه می توان اشاره داشت، چونکه این پارچه در طول سالیان تغییرات زیادی داشته و دارای انواعی است.

انواع پارچه کرپ

پارچه های کرپی در بازار می بینیم با توجه به روش های ساخت مختلفی که دارند که اگر آن ها را لمس کنید متوجه می شوید که هر کدام ضخامت و برآمدگی خاص خود را دارند. همین مقدار از تفاوت باعث تنوع فراوان این پارچه ها می شود. می دانیم که مردم عاشق تنوع در اجناس هستند و همین باعث می شود که این جنس از جمله پارچه های محبوب بین مردم باشد.

 Georgette crepe

کرپ ژرژت

پارچه ژرژت به علت ظاهر دلپسند و انعطاف پذیری پایین برای دوخت و دوز پیراهن ها به کار می رود. این پارچه از ابریشم مصنوعی ساخته می شودو بین خانم ها بسیار محبوب است. این پارچه در طرح ها و رنگ های مختلف بر انواع ساری های هندی، لباس های شب و .. استفاده می شود. در صنعت مد این پارچه از محبوبیت فراوانی میان زنان برخوردار است. معمولا برای لباس های جذب و دامن هایی که به صورت روان هستند مناسب تر خواهد بود. ابریشم بسیار با کیفیت در این نوع پارچه به کار می رود که قابلیت رنگرزی در رنگ های مختلف را دارد.


 Georgette crepe

پارچه کرپ اسکاچی

پارچه های اسکاچی از حالت کشسانی و ایستایی خوبی دارند این دلیلی برای این است که که از آن در دوخت لباس ها استفاده زیادی می شود. با پرس و جو های متفاوتی که از خیاط ها انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم این پارچه احساس راحتی بیشتری به صاحبشان می دهند برای همین از محبوبیت بالایی برخوردارند. به خصوص در در لباس هایی که دارای ضخامت هستند و نیازی به آستر و پارچه نازک ندارنداین جنس پارچه توصیه می شود.


پارچه-کرپ-اسکاچی

پارچه کرپ پوپلین

این جنس پارچه به پارچه مخصوص تابستان معروف است. از نظر بافت این پارچه بافت محکم و متراکمی دارد. الیافی کهدر این پارچه استفاده می شود معمولا پنبه است. از این پارچه معمولا برای برای دوخت شومیز و پیراهن ها تابستانی و مجلسی استفاده می شود. این پارچه انواع متفاوتی دارد به طور مثال پوپلین پلی استر، پوپلین ابریشمی، پوپلین لیرا کشی، در میان تمام این این پارچه پوپلین پنبه ای از همه محبوب تر است. تنها مشکل این پارچه این است که با اینکه خیلی خنک و سبک است اما خیلی سریع چروک های عمیقی بر می دارد. درمورد شست و شو نیز احتیاج به رعایت نکات پیچیده ندارد کافی است فقط آن را در ماشین لباس شویی با هر دمایی که از نظر شما مناسب است بشویید.

پارچه-کرپ-پوپلین

پارچه کرپ پلیسه

این پارچه هم برای بهار و هم برای تابستان جز بهترین گزینه هاست. زیرا جنس آن لطیف و سبک می باشد. این پارچه انواع متفاوتی دارد به طور مثال کرپ های مازراتی، باربی، گاباردین و کنزو شامل این انواع می شوند. تجربه نشان داده که رنگ مشکی و سبز این پارچه بین مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است. این پارچه برای دوخت پیراهن و دامن و لباس های معمولی استفاده می شود. قیمت این پارچه از نظر اقتصادی و فراوانی آن مقرون به صرفه هستند زیرا این پارچه ها واراداتی هستند و به صورت عمده خریداری می شوند.

پارچه-کرپ-پلیسه

پارچه کرپ گاباردین

این پارچه بافت درشت و برجسته ای دارد و ضخامتی که دارد باعث می شود که از آن برای فصل پاییز معمولا استفاده شود. این پارچه دو دو رنگ مشکی و سرمه ای استفاده می شود اما بیشترین فروش را پارچه به رنگ مشکی در آن دارد. معمولا از این پارچه برای دوخت کت های مردانه، دوخت فرم زنانه،مانتوهای کتی و رسمی. از مزایای این پارچه این است که دوام بالایی داردو. با اینکه پارچه مقاوم و محکمی است اما از نظر وزنی سنگین نیست. ایستایی خوبی دارد و فرم بدن را زیبا نشان میدهد. توصیه ما به شما این است که این پارچه ها را معمولا در منزل نشویید. آن ها را به خشکویی تحویل بدهید تا اصولی و مراقب شده شسته شوند و آسیب نبینند.

پارچه-گاباردین

پارچه کرپ موهر

این پارچه از جمله ی گران ترین کرپ ها به شمار می آید. از آن برای ژاکت، لباس زمستانی استفاده می شود. این پارچه یک پارچه نرم و ابریشمی است که به عنوان کارآمد ترین و بهترین الیاف فصل زمستان شناخته می شود. این پارچه هر چه تارهای نازک تری داشته باسد مرغوب تر است زیرا این پارچه را از پشم بز و یا از موی خرگوش تهیه می کنند. علت گرانی آن هم این است که فرآیند تولید این پارچه به مراتب سخت تر از پارچه هایی است که از پشم گوسفند استفاده می کنند.

نحوه مراقبت از این پارچه ها بسیار راحت است، مثلا برای تمیز کردن آن از بخارپوش دستی استفاده کنید. به این صورت که لباس را روی یک سطح صاف قراردهید و به آرامی بخار پوش را روی آن بگردانید. فقط تجه کنید بخارپوش را به آرامی حرکت دهید آن را فشار ندهید. لباسایی که پارچه موهر دارند را از چوب لباسی آویزان نکنید چون لباس جا می اندازد. و در نهایت برای شست و شو آن هارا به خشکشویی بسپارید.

پارچه کرپ موهر

کلام آخر

همان طور که در این مقاله به پارچه کرپ اشاره کردیم، پارچه های کرپ انواع مختلفی دارند که ویژگی های هر کدام منحصر به فرد است. این میزان از تنوع پارچه کرپ باعث شده است که در میان تمام حوزه های آموزشی، دوره های لباس و.. محبوب باشد و از آن استفاده شود. در میان پارچه های بالا هر کدام برای کاری مناسب هستند، اگر شما فکر میکنید که دوست دارید از این جنس پارچه ها در دوخت لباس تان استفاده کنید و یا اگر خیاط هستید و دوست دارید که در مورد دوخت پارچه ها مشاوره بگیرید کافی است از فرم تماس با ما سوال یا موضوع مشاوره را مطرح کنید.تا کارشناسان و خیاطان مجموعه فریال مد با شما تماس بگیرند.  

<