Image

لباس عروسی از جمله مهم ترین لباس هایی است که اکثریت بانوان پوشیدن آن را تجربه خواهند کرد. با کمی مطالعه تاریخ متوجه می شوید که بانوان همواره تلاش بودند که لباس عروسی آن ها زیبا و بی نظیر برسد. به قولی همه دوستدارند در عروسی شان بدرخشند. اما سوالی که مطرح می شود این است که چرا لباس عروس اینقدر مهم است؟ چرا در تمامی کشورها رنگ لباس عروس سفید است؟ چه اتقای افتاد که لباس عروس تا این حد منحصر بفرد و زیبا شد؟

در این وبلاگ می خواهیم در مورد تاریخچه لباس عروس و پیدایش آن صحبت کنیم. با فریال مد همراه باشید.

لباس عروس در قرون وسطی

در قرون وسطی معنی ازدواج فراتر از پیوند میان دو نفر معنا داشت. در بیشتر موارد معنای ازدواج دو نفر اتحاد و پیوند بین دو خانواده، دو کشور و ... بود. بنابراین برای اینکه این پیوند را به همگان نمایش دهند و اعلام کنند که اتحاد رخ داده است باید این ازدواج را به نمایش می گذاشتند. در نتیجه این شد که عروس باید به بهترین شکلی که می تواند ظاهر شود تا معرف خوبی برای خانواده اش باشد. لباس یکی از فاکتورهای مهم در با شکوه به نظر رسیدن عروس بود. در زمان قرون وسطی صرفا ازدواج خانواده های سلطنتی بود که اهمیت فراوانی داشت زیرا خانواده های سلطنتی به علت های سیاسی با یکدیگر ازدواج می کردند. بنابراین عروس خانواده باید تا می توانست نشان گر شکوه، عزت، ثروت و توانگری ممکلت خود می بود این باعث می شد تا بر مردم مملکت داماد تاثیر گذار باشد. به همین علت جواهرات عروس از جمله موارد مهم جهازیه وی به حساب می آمدند.

لباس عروسی در قرون وسطی

در گذشته خانواده های سلطنتی با موارد مختلفی ثروت خود را به نمایش می گذاشتند، برای مثال پارچه از محصولاتی گران به حساب می آمد.، چرا که پارچه ها با دست ریسیده، بافته و خشک می شدند تا به یک لباس مطلوب برسند. در آن زمان خانواده های سلطنتی با گران ترین پارچه ها مثل ابریشم، مخمل، حریر و اطلس که در بافت آن ها از نخ های طلا و نقره استفاده شده بود لباس می دوختند. برای مثال دامن ها را به صورت جمع، پف کرده و بزرگ می دوختند یا طول آستین های لباسشان تا زمین ادامه پیدا می کرد یا دنباله دامن آن ها تا چندین متر کشیده می شد.

از طرفی رنگ های وجود داشتند مثل قرمز، ارغوانی و مشکی که تهیه آن ها کار دشواری بودند از این رو لباس هایی که این رنگی بودند لباس های گران قیمتی به شمار می رفتند.

لباس عروسی در قرون وسطی

رنگ سفید لباس عروس

در گذشته  برای نشان دادن شادی عروس در لباسش از رنگ های روشن و شاد استفاده می کردند. اما رنگ سفید مدت طولانی است که در 90 درصد نقاط جهان برای لباس عروس استفاده می شود. علت آن به دوره ملکه ویکتوریا بر می گردد. قبل از آن عروس ها با توجه به موقعیت اجتماعی که داشتند از انواع مختلفی رنگ و پارچه استفاده می کردند. در زمان قدیم رنگ سفید نشانه پاکی نبود بلکه رنگ آبی نشانه این موضوع بود و رنگ سفید نشان دهنده ثروت و توانگری فرد بود.

ازدواج ملکه ویکتوریا با پسرعموی خود شاهزاده آلبرت تاثیر زیادی روی مراسم عروسی داشت. در خانواده سلطنتی ملکه ویکتوریا اولین کسی نبود که لباس سفید را برای عروسی اش انتخاب می کرد اما در دوره او این حرکت شگفت انگیز بود زیرا رنگ سفید معمولا در مراسم سوگواری سلطنتی پوشیده می شد. ملکه ویکتوریا با پوشیدن لباس سفید در عروسی اش باعث تغییر در روند رنگ لباس عروس شد زیرا کم کم در نقاط مختلف جهان خانم ها شروع به پوشیدن لباس هایی به رنگ سفید کردند.

لباس عروس سلطنتی

تاثیرات جنگ جهانی بر لباس عروس

لباس های عروس بعد از ملکه ویکتوریا تا دوره ادوراد هفتم هر روز رو به مجلل تر شدن و تجملی تر شدن می رفت که جنگ جهانی اول اتفاق افتاد. این روند در جنگ جهانی اول متوقف شد و سبک لباس ها به ساده تر شدن میل کرد. همچینن جنگ باعث شد تا نقش زنان در جامعه تغییراتی نیز داشته باشد و در نتیجه آن زنان توانستند لباس های کوتاه تری بپوشند. در همین حین طراح مد فرانسوی "کوکوشانل" باعث تغییرات بزرگی در سبک لباس پوشیدن خانم ها شد و لباس عروس های کوتاه را به صحنه نمایش در آورد.

تاثیران جنگ بر لباس عروس

در پایان جنگ جهانی دوم نیز برخی عروس ها به این نتیجه رسیدند که لباس عروس تجملاتی شایسته نیست و در نتیجه لباس های ساده عروسی را انتخاب می کردند. در حین جنگ جهانی دوم نیز برخی از زنان تصمیم گرفتند که مراسم عروسی سنتی را برگزار نکنند زیرا زمان کافی برای انتخاب لباس و آماده شدن برای مراسم را نداشتند. اگر عروسی علاقه ی زیادی به پوشیدن لباس سفید داشت می توانست آن را اجاره کند یا قرض بگیرد. برخی از زن و شوهر ها هم در یونیفرم ها نظامی با یکدیگر ازدواج می کردند. پس از جنگ جهانی، یک دوره پر رونق و مرفه آغاز شد و این موضوع در لباس های عروسی هم منعکس شد. لباس های بلند سفید عروسی رسمی، مجددا رایج شد و به مد بازگشت. رنگ مایه های سفید مانند کرم، زرد بسیار کم رنگ و عاجی رنگ، همگی به عنوان رنگ لباس عروس قابل قبول بود؛ در حالی که رنگ های روشنی از قبیل آبی، سبز یا صورتی کمتر استفاده می شد؛ ازدواج در لباس سیاه رنگ، نشانه بدبختی و بخت بد محسوب می شد.

لباس عروس در قرن بیست و دو چگونه است؟

لباس عروس همچنان در بسیاری از اقوام و ملل به رنگ سفید است. اما هنوز هم ملت هایی وجود دارند که خلاف این عمل می کنند مثل هند که لباس عروس ها در آن جا قرمز است. همچنین نماد ها و تزیینات مختلفی برای لباس عروس ها به کار گرفته می شود. اما در بیشتر جاها رنگ سفید رنگ محبوبی برای لباس عروس به شمار می آید. در واقع این رنگ به بسیاری از سنت ها راه پیدا کرده و دیگر عروس ها هم حتی این موضوع را انتخاب می کنند که لباس و تورشان یفید باشد.  البته مانند تمام ترندها (Trends) و گرایش‌هایی که در دنیای مد وجود دارد، در زمینه لباس عروس هم چیزهایی دوره‌به‌دوره تکرار می‌شوند. برای مثال، لباس‌های رنگی عروس هم چندسالی است که دوباره بازگشته‌اند و کسانی که از تفاوت و خاص‌بودن خوش‌شان می‌آید، در این سال‌ها برای خود به‌جای سفید، لباس‌هایی به‌رنگ طلایی یا حتی بنفش انتخاب کرده‌اند.

 

<