Image

این روزا دنیای فشن و مد از اهمیت بالایی برخوردار است، تقریبا می توان گفت بخش عمده افراد جامعه از در تمام کشور های دنیا درگیر مد هستند،. تحقیقات انجام شده نشان میدهد که افزادی هستند که نه تنها پیگیر این موضوع هستند بلکه علاقمندانه آن را دنبال می کنند و از تمام تغییرات ریز وجزیی آن خبر دار هستند. اما سوالی که مطرح می شود این است که این بازی از کجا شروع شده است؟ اگر به لغت اصلی "مد" توجه کنید متوجه می شوید که این کلمه ریشه فرانسوی دارد، در واقع باید گفت که فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آمریکا شروع کنند مد و ترویج دهنده آن بودند. کشور های دیگر نیز تاریخچه خاص خود را دارند که درباره آن ها صحبت خواهیم کرد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد سرگذشت مد و فشن از گذشته تا کنون صحبت کنیم با ما همراه باشید...این روزا دنیای فشن و مد از اهمیت بالایی برخوردار است، تقریبا می توان گفت بخش عمده افراد جامعه از در تمام کشور های دنیا درگیر مد هستند،. تحقیقات انجام شده نشان میدهد که افزادی هستند که نه تنها پیگیر این موضوع هستند بلکه علاقمندانه آن را دنبال می کنند و از تمام تغییرات ریز وجزیی آن خبر دار هستند. اما سوالی که مطرح می شود این است که این بازی از کجا شروع شده است؟ اگر به لغت اصلی "مد" توجه کنید متوجه می شوید که این کلمه ریشه فرانسوی دارد، در واقع باید گفت که فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آمریکا شروع کنند مد و ترویج دهنده آن بودند. کشور های دیگر نیز تاریخچه خاص خود را دارند که درباره آن ها صحبت خواهیم کرد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد سرگذشت مد و فشن از گذشته تا کنون صحبت کنیم با ما همراه باشید...این روزا دنیای فشن و مد از اهمیت بالایی برخوردار است، تقریبا می توان گفت بخش عمده افراد جامعه از در تمام کشور های دنیا درگیر مد هستند،. تحقیقات انجام شده نشان میدهد که افزادی هستند که نه تنها پیگیر این موضوع هستند بلکه علاقمندانه آن را دنبال می کنند و از تمام تغییرات ریز وجزیی آن خبر دار هستند. اما سوالی که مطرح می شود این است که این بازی از کجا شروع شده است؟ اگر به لغت اصلی "مد" توجه کنید متوجه می شوید که این کلمه ریشه فرانسوی دارد، در واقع باید گفت که فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آمریکا شروع کنند مد و ترویج دهنده آن بودند. کشور های دیگر نیز تاریخچه خاص خود را دارند که درباره آن ها صحبت خواهیم کرد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد سرگذشت مد و فشن از گذشته تا کنون صحبت کنیم با ما همراه باشید...

تارخچه مد و فشن

تاریخچه مد

قبل از اینکه اولین خانه های طراحی لباس در پاریس ساخته شوند، مد به وسیله افرادی که ناشناخته بودند اشاعه پیدا می کرد. به این صورت که خیاط هایی بودند که لباسی را با استفاده از خلاقیت شخصی خود طراحی می کردند و به مشتری تحویل می دادند یا اینکه به فروش می گذاشتند. این طور بود که مدل دوخت آن لباس در سراسر شهر گسترش پیدا می کرد. این موضوع برقرار بود تا اینکه خانه های طراحی لباس ها این خیاط ها را در مجموعه خود استخدام می کردند. کم کم با پیش رفتن این روال، تقاضای مردم برای طرح ها و لباس های جدید و البته یک دست نیز زیاد می شد. این موضوع اینقدر رشد داشت که مد و فشن را به یک شاخه اقتصادی تبدیل کرد.

قبل از اینکه بخواهیم در مورد صنعت مد از سال 1900 به بعد صحبت کنیم می خواهیم قبل از آن را به صورت اجمالی بررسی کنیم.

صنعت مد 500 سال قبل از میلاد مسیح چگونه بوده است؟

اگر به تاریخچه امرطوری های بزرگ و نوع لباس پوشیدن آن ها برگردیم متوجه می شویم که مثلا درامپراطوری بزرگ رم کردم با رعایت کردن مراتب اجتماعی لباس می پوشیدند. در واقع آن ها برای این که وضعیت مالی خود را به نمایش بگذارند لباس های مخصوصی می پوشیدند. این وضعیت تا حدود یک قرن برقرار بود، وقتی که رومیان از انگلیس خارج شدند، لباس پوشیدن شکلی تازه به خود گرفت به این صورت که دیگر رنگ لباس ها بود که تعیین کننده وضعیت ثروت و مرتبه اجتماعی افراد بود. در آن زمان اگر شما برای خرید به بازار می رفتید کاملا متوجه می شدید که چه کسانی از خانواده های مرفه هستند و چه کسانی افراد فقیر جامعه محسوب می شوند.

پوشش در رم باستان

مد در دوره رنسانس

رنسانس دوره مهمی در مد به حساب می آید، زیرا در رنسانس ثروتمندان و خانواده های مرفه به مد علاقه و توجه بیشتری نشان دادند. علت تاریخی این موضوع مشخص نیست اما اشراف در این دوره هزینه زیادی خرج لباس می کردند. منابعی وجود دارند که نقل کردند که پادشاه انگلیس در آن زمان هنری هفتم بوده و هزینه زیادی بابت صنعت لباس صرف می کرده است و خانواده های اشراف نیز در این صنعت سرمایه گذاری زیادی می کردند. در تاریخ مد همین طور که جلو می رویم به این می رسیم که در دوره ویکتوریا و الیزابت و مرمریت صنعت مد به تکامل می رسد اما سبک لباس ها در این دوره تغییر نکرد.

مد در دوره رنسانس

تحولات مد در دوره 1900

در این دوره لباس ها به صورت موردی تغییر می کردند. به طور مثال دامن آن لباسی است که مردم از دیرباز می پوشیدند، این لباس در قرن 19 از سال 1920 تا کنون تغییرات خیلی زیادی داشته است. برای مثال بعد از جنگ جهانی اول دامن ها کوتاه تر شدند و حالت ساده و بدون زرق و برقی به خود گرفتند. در سال 1929 رکود اقتصادی سختی شروع شد و مجدد در اندازه دامن ها تاثیر گذاشت و مردم دوباره دامن هایی تا پایین زانو می پوشیدند. وقتی وارد سال 1930 می شویم، لباس ها دیگر حالت های پرزرق و برق تری به خودشان میگیرند. تزییات با الماس ویاقوت به آن ها اضافه می شود. در آن دوره لباس هایی که باریک بودندو شانه های پهن و کمر باریک بهمراه یک کمربند معمولی داشتد جز لباس های ساده محسوب می شدند. وقتی به دوره جنگ جهانی دوم می رسیم متوجه می شویم که اکثر مزون های طراحی لباس زنانه بعد از آن دوره آغاز به کار کردند. طوری فعالیت خود را آغاز کرده بودند که می توان گفت پاریس پوشش خیلی از مردم را تعیین می کرد. در پایان قرن نوزده می شود گفت که انقلابی زمینه صنعت مد اتفاق افتاد. یک طراح اهل پاریس صنعت مد را به طور چشم گیری تغییر داد. مارک های معروف این روزها مثل نایک و آدیداس در همین دوره معروف شدند.

مد و فشن در سال 1900

تحولات مد در سال 2000

پس از شروع قرن بیستم، دیگر فقط پاریس نبود که در دنیای مد طرح و نظر نهایی را مطرح می کرد. کشورهای آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا محل ظهور ایده های جدید برای صنعت مد و فشن شدند.

در این قرن همه چیز متفاوت شده بود و دست همه برای اینکه تغییراتی در این زمینه ایجاد کنند باز بود،لباس های مرغوبی با طرح های دهه 60 و 70 و 80 بین مردم رواج پیدا کرد و مجدد به خانه های طراحی بازگشتند.

در این دوره یک مد واحد وجود نداشت، می شد انواع و اقسام لباس ها را دید. بعد از این دوره طراحان دیگر تصمیم گرفتند که طیف رنگی موجود در لباس ها را بیشتر کنند. در این دوره تغییرات و متفوات شدن بیشتر مطرح می شود  همین طور که الان نیز مشاهده می کنیم، خانه های مد تلاش می کنند تا در عین حال که بهترین مدل ها را طراحی میکنند. متفاوت و مستقل از سایر پوشش های موجود عمل کنند.

fashionin2000

 

 

کلام آخر

این روزها صنعت مد به طرز چشمگیری فعالیت می کند و مردم نیز پیگیر تر گذشته، فعالان این عرصه را دنبال می کنند. اگر شما هن از دنبال کنندگان مد هستید یا ایده ای در این زمینه دارید می توانید با فریال مد همراه باشید.

<

<