Image

همه ما می دانیم که داشتن ظاهر مناسب و زیبا برای هر بانویی اهمیت زیادی دارد. و برای خانم های ایرانی پر کابرد ترین لباس حتی در مجالس مانتو است. مانتو ها با توجه به کاربردی که دارند از نظر پارچه ، نوع دوخت، مدل و ... با هم متفاوت هستند. می دانیم که مانتو نقش خیلی همی در ظاهر بانوان دارند. بنابراین بهتر است که در انتخاب نوع پارچه مانتوی مان بسیار دقت کنیم.

در کنار این موضوع ممکن است شما به عنوان فردی که قرار است یک جنس پارچه را انتخاب کند و از آن در نهایت به عنوان یک مانتو استفاده کند کمی گیج شوید. وجود گزینه های زیاد، فضای مجازی، وجود مزون های متعدد و ... باعث می شود که شما نتوانید در نهایت یک پارچه مناسب برای مانتو تان انتخاب کنید.

 

انواع پارچه های مانتویی

پارچه های نخی

یکی از بهترین انواع پارچه ها پارچه نخی است که از آن برای مدل مانتویی استفاده می شود. از این پارچه معمولا برای دوخت مانتو های تابستانی استفاده می شود علت هم این است که پاره نخی براحتی جریان هوا را از خود عبود می دهد و باعث خنک شدن بدن شما در فصل تابستان می شود بسیاری از تولید کنندگان برای دوخت مانتو های تابستانه خود این پارچه را به بقیه پارچه ها ترجیح می دهند. یکی از ایرادات این پارچه نیز این است که خیلی زود چروک می شود و بعد از چند بار شست و شو آب می رود.

پارچه های نخی

پارچه کرپ

یکی از پارچه های پر طرف دار برای دوخت مانتو پارچه کرپ است. (اگر شما هم از دسته کسانی هستید که به  پارچه های کرپ علاقه مند هستید، توصیه می کنیم مقاله همه چیز درباره کرپ را بخوانید! ) پارچه کپ ظاهری توری شکل و همچنین مجعد نیز هست. به طور معمول جنس این پارچه از ابریشم پشم و پلی ستر می باشد.به طور کلی اگربخواهیم دسته بندی کنیم باید بگوییم که پارچه های کرپ دو مدل هستند.

کرپ هایی که نوعی سخت و پیچ خورده هستند دسته دوم کرپ هایی که از ابریشم چسب و مواد طبیعی اولیه خود ساخته شده اند.

پارچه کرپ

پارچه های جین

پارچه های جین از جمله پارچه های معروف و محبوب در صنعت مد هستند، بعضی ها به آین پارچه های پارچه لی نیز می گویند چرا که اولین کارخانه تولید کننده این مدل پارچه لی نام داشته است. این نوع پارچه های را در دوخت مانتو های بهارهه یا پاییزه به کار میگیرند. انواع مختلفی از پارچه لی  وجود اردکه شامل ضخیم، نازک، کاغذی و ... گویند.

پارچه های لی

پارچه های کتان

این پارچه از گیاهی به نام کتان تولید می شود. تولید این پارچه کار دشواری است. اما نکته ای که در مورد این پارچه وجود دارد این است که از آن می توان در فصل های مختلف استفاده کرد. چند نوع کتان داریم که ما چند مدل از آن را به شما در این مقاله معرفی می کنیم:

کتان لایت: این پارچه دارای خاصیت کشی است، رنگ بندی های متنوعی برای این مدل پارچه وجود دارد. از جمله ویژگی های این پارچه این است که کمتر چروک می شود. با توجه به نوع پارچه از آن می توان در فصل های مختلف سال استفاده کرد. اما به طور معمول از آن در فصل پاییز استفاده می شود.

کتان پیچ: این پارچه از دسته پارچه هایی است که از آن برای دوخت مانتو های اسپرت، رسمی، مجلسی و .. استفاده کرد. این پارچه را می توان در فصل تابستان و بهار استفاده کرد.

کتان ضخیم:  نوع دیگری از پارچه کتان وجود دارد که ضخیم است و از آن در برای دوخت مانتو های زمستانی استفاده می شود.

پارچه ریون: این پارچه از ضخامت کم، قیمت مناسب و خاصیت کشسانی برخوردار است. این ویژگی ها باعث شده است که این پارچه پر مصرف و پرکاربرد باشد. پارچه ریون را معمولا در فصل پاییز استفاده می کنند. این پارچه برای انواع خاصی از مانتو استفاده دارد. رنگ های محبوب این پارچه مشکب و سرمه ای هستند.

پارچه های کتان

پارچه ژاکارد

این پارچه از دسته پارچه هایی است که بافت آن خشک است  و طراحی های متفاوی  دارد. کلمه ژاکارد نام آن ماشینی است که با آن پارچه را می دوزند. همه طرح هایی که روی ین پارچه ایجاد می شود را با ماشینی که آن را می دوزند ایجاد می کنند. قیمت این پارچه به نسبت بالا است.  اما از جمله ویژگی های خوب آن این است که در برابر چروک شدن مقاوم است، با دوام است و کیفیت آن باعث می شود که پرد طرفدار باشد.

پارچه ژاکارد

پارچه شانتون

این پارچه با کیفیت و جذاب است و برای همه فصل ها می توان از آن استفاده کرد. اما به علت بافتی که دارد بیشتر از آن برای بهار و تابستان استفاده می شود. یکی از انوع محبوب این پارچه شانتون نخ است این پارچه به دلیل ایستایی مناسب و چروک نشدن آن برای کت و دامن، مانتو و شلوار استفاده می شود.

پارچه شانتون

پارچه فوتر

فوتر نوعی از پارچه های پشمی است که از آن در دوخت پالتو استفاده می شود. بعضی ها از آن با نام نمد نیز یاد می کنند. این پارچه ار دسته پارچه هایی است که در برابر گرما مقومت می کند. اگر پارچه فوتری که استفاده می کنید با کیفیت باشد وقتی که آن را اتو می کنید روی آن برق نمی افتد. و همان طور مانند روز اول آن را خریده اید باقی می ماند. رنگ بندی های این پارچه متفاوت است اما زرشکی، خاکستری و قهوه ای از جمله رنگ های محبوب آن است.

پارچه فوتر

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم که در رابطه با پارچه های مانتویی که برای دوخت مانتو ها استفاده می شود مطالبی را ارائه کنیم. ا توجه کنید که در انتخاب پارچه حتما باید رنگ پوست میزان حساسیت تان به پارچه ها و فصل را در نظر بگیرید. اما اگر با همه این مسائل باز هم نتوانستید پارچه مناسب یا مانتو مناسب ود را پیدا کنید حتما با کرشناسان فریال مد تماس بگیرید تا در این زمینه شما را به طور کامل راهنمایی کنند.

<

<